Výber na MAR 2018 – výsledky

  • Post author:
  • Post category:Oznamy

Dňa 29.-30.9.2018 sa uskutočnil výber na MAR 2018.

Rozhodcovský zbor v zložení František Homola, Peter Rusnák, Ing. Jaroslav Kýpeť, Marián Pollák a Cyril Orčík stanovili následujúce poradie. 

Na MAR postupuje v poradí prvých 6 kopovov. Do 8.10.2018 postupujúci musia potvrdiť svoju účasť na MAR hlavnému výcvikárovi Patrovi Rusnákovi.

V prípade nepotvrdenia účasti bude doplnený následujúci v poradí. 

1 15948 SULTÁN z Prievrany pes 21.03.2013 Vladimír Špurek
2 17022 GARY z Hornej Báby pes 17.05.2015 Marek Cipcer
3 16915 ERŽA z Poliakovca suka 14.03.2015 Ing. Marek Cvik
4 17093 KARÁT Lohyňa pes 07.07.2015 Ing. Zuzana Miháliková
5 16311 HARO Dzunošaj pes 29.08.2013 Radovan Krššák
6 16945 GERDA Široká dolina suka 06.05.2014 Miroslav Dianiška
7 16941 ESO od Majira pes 30.04.2015 Peter Zlacký
8 16633 LOLA spod Sobrany suka 06.06.2014 Jaroslav Fertáľ
9 15057 JELA zo Slavošovskej doliny suka 02.05.2011 Ing. Štefan Cimbalík
10 16321 HARY Dzunošaj pes 29.08.2013 MVDr. Vladimír Šebeňa
11 17195 AISHA AMORE MIO spod Kunovej suka 02.08.2015 MUDr. Jozef Matta
12 16061 ANITA od Kalinovského potoka suka 19.05.2013 Filip Bunčo
13 16950 EBBIE od Majira suka 30.04.2015 Jozef Ivan
14 16558 AMIR z Medvedích vrchov pes 19.05.2014 Ing. Igor Vittek
15 15643 RICK z Prievrany pes 11.06.2012 Ing. Igor Hronček
16 15756 BYSTRA s Poliakovca suka 20.07.2012 Michal Strelička
17 15809 FANNY z Cerníka suka 08.08.2012 Ľuboš Lukačovič
18 16549 CEDRA spod Hradeckej lúky suka 12.05.2014 Viliam Masár
19 16291 GERO z Veľopolia pes 14.08.2013 Marián Murín
20 16289 GORAL z Veľopolia pes 14.08.2013 Peter Chmeľ
21 15641 ROLF z Prievrany pes 11.06.2012 Jozef Plavucha
22 17042 JULO Dzunošaj pes 28.05.2015 Viliam Sasko
23 15919 ADA z Bykovskej doliny suka 13.02.2013 Bc. Slavomír Brutovský
24 16214 ARIKI z Banskej Štiavnice pes 13.07.2013 Ing. Jaroslav Dudík

This Post Has 13 Comments

  1. Vladimír Šebeňa

    Gratulujem postupujúcim vodičom!

  2. Jozef Matta

    nakoľko som mal dnes veľmi náročný a ťažký deň, nebudem sa napriek telefonátom s účastníkmi výberu vyjadrovať. Zajtra si nájdem určite čas a vyjadrím sa. Nevidím najmenší dôvod gratulovať k akcii, nakoľko nevidím dôvod nikomu lízať…. Táto akcia by sa nemala z môjho pohľadu v budúcnosti už nikdy opakovať. Výsledok považujem za neprofesionálne zvládnutú akciu a myslím, že nie len ja.matta

  3. Milan Černok

    …akciu som zabezpecoval organizacne…a myslim si ze jej cely priebeh od zaciatku az po koniec nesvedci o tom ze by bola neprofesionalne zvladnuta. Ubezpecujem Vas ze som sa snazil zabezpecit priebeh do posledneho detailu…ak nieco nevyslo, na buduce sa skusim polepsit.
    Ubezpecujem Vas ze som ani jednu sekundu nezavidel rozhodcom ktori vyberali psov, aj koli vyrovnanym vykonom.
    Ubezpecujem Vas ze nie som proti, aby sa do buducnosti myslienka vyberu a jeho pravidla menili. Som za kazdy progres a konstruktivny navrh…ale mame vycvikarov, ktori maju tieto zalezitosti pod palcom, a oni stanovuju prislusne podmienky hodnotenia na vybere…prosim Vas , ak mate ine navrhy kontaktujte ich..a je neverim ze Vas odmietnu, neverim ze si Vase rady nevezmu.
    Ak sa Vam nepacilo nieco po organizacnej stranke, prosim obratte sa na mna…mozme si rozobrat veci do detailov…od logistiky az po financovanir.
    A nakoniec…Vas s usmevom na tbari ubezpecujem, ze mne nimto nelizal … nic. A ja by som mu to ani nedovolil, a tak isto som nelizal ja nikomu a ani nebudem
    …VIVATSLOVENSKYKOPOV…
    Ing. Milan Černok ml.
    tohocasupodpredseda KCHSK

  4. František Homola

    Vážení účastníci výberu, hodnotilo sa 5 disciplín najvyššou známkov 4, prvých 6 psov a súk mali všetky disciplíny s plným počtom, u ostatných, keď diviaky nepohol a ich len obrechával mal zmámku z odvahy 3, hodnotilo sa aj intenzita hlasitosti, hlasitosť na čerstvej stope , vytrvalosť a čas najdenia divakov, hádam nám niekto chce kritizovať zlé hodnotenie keď suka najde diviakov v 8 minúte, kde ostatné psy a suka našli v 0,11, 0,09 a 0,12 minúte. Celé hodnotenie bolo hodnotené spravodlivo a čestne, aj zhoda hodnotenia rozhodcov nebola rozdielna. Aj keď výkony psov a súk u niektorých boli výborné a slušné, čo si myslia hlavne vodiči, mali si všimnúť aj hlasitosť na teplej stope a intenzitu hlasitosti, čo si myslím, že rozhodcom to neušlo a rozhodcovský zbor si za týmto hodnotením stojí. Nemôže byť 24 účastníkov na prvom mieste, ja si osobne myslím , že tá kvalita sa ukáže priamo na MAR, MFS , MSSK, MSML.
    S pozdravom ! František Homola

  5. Christiána Mattová

    Pán Homola,
    K hodnoteným disciplínam – Limit 10 minút, spôsob hľadania, odvaha, hlas –frekvencia a hĺbka, hlasité durenie – vytrvalosť.
    1. Ako môže mať pes, od ktorého je po vypustení diviak vzdialený na 5 metrov známku za hľadanie 4? Kde preukázal, že hľadá cieľavedome do hĺbky aj šírky? Ako môžete porovnávať hľadanie u psa, ktorý má diviaky pred nosom so psom, ktorý ich má zaľahnutých v húštine? Prepáčte, ale čas od vypustenia psa po nájdenie diviakov sa do úvahy brať nesmie. Cielene sme sa na to s Mariánom Nagyom po skončení prvého dňa výberu pýtali rozhodcu p.Polláka, ktorý povedal, že sa to pri hodnotení psov na výbere do úvahy neberie. Boli pri ňom p. Orčík a Rusnák, ktorí s ním súhlasili. Ich tvrdenie je so súladom aj so skúšobným poriadkom SD v disciplíne Skúšanie odvahy v diviačom oplôtku „Priestor v oplôtku býva plný pachu diviačej zveri, preto niekedy dlhšie trvá, kým pes diviaka nájde, najmä ak je ukrytý v húštine. Z toho však v žiadnom prípade nemožno robiť závery o čuchu psa.“ Takže áno chcem Vás kritizovať za zlé hodnotenie, mne ako začínajúcemu kynológovi to príde absurdné porovnávať „hrušky s jablkami“ a časy 9, 11 a 12 sekúnd a 8 minútu, ale možno musím dospieť na predsedu KCHSK aby som v tom logiku pochopila..
    2. K psovi Gary z Hornej báby – Ako môžete dať známku 4 z vytrvalosti psom, ktorý mali v hlásení dlhšiu odmlku a opustili diviakov? Nemá byť pes s diviakom bez prerušenia v stálom kontakte a so stálym obrechávaním. A to nehovorím o odmlkách na pár sekúnd…
    3. Na výbere ste zvýhodnili psov pred sukami tým, že mohli štartovať na prvých miestach. Samozrejme nie je problém pohnúť diviakov, ktorý nie sú zaľahnutí, ale plní energie sa po obore pohybujú sami od seba. Bolo to dosť jednoznačne vidieť, keď za sebou idúce psy JULO Dzunošaj, ROLF z Prievrany a RICK z Prievrany po pár minútach obrechávania a naháňania diviakov sa skončili chladiť v bahnitej kaluži… Nemyslím si, že to bol prejav ich odvahy, že s diviakmi pohli..naozaj to ťažké nemali.. Tu sa skôr preukázala šikovnosť diviakov, ktorí týchto psov doslova uštvali a potom už psy o nich neprejavil záujem…
    4. Ani z ďaleka nechcem umiestniť všetkých na prvé miesto.. Myslím si že AISHA na výbere pracovala špičkovo, štartovala na chvoste prvého dňa ako 12-ta v poradí, kedy už boli diviaky zaľahnuté. Keď už hodnotíte hľadanie tak ona preukázala rýchle hľadanie do šírky a hĺbky, počas hľadania bola na stope hlasitá, po nájdení diviaky sústavne a intenzívne bez jedinej odmlky až do uplynutia 10 minút vytrvalo hlásila a následne bola špičkovo odvolaná. Nie, diviaky nepohla, ale ani žiadna suka, ktorá štartovala za ňou… Tak mi prosím vysvetlite ak beriete teda aj intenzitu štekania do úvahy ako môže byť pred ňou suka LOLA spod Sobrany, ktorá diviakov obrechávala 10 minút tiež bez odmlky, ale monotónnym brechotom v pravidelných intervaloch haf haf haf? Vôbec tým nechcem povedať že LOLA pracovala zle, ale o čo bola lepšia? Na všeobecné pravidlo sa zabudlo? – Prednosť má chovný pred nechovným, mladší pred starším? AISHA ako chovná suka bola úplne najmladším psom na výbere, čiže pri rovnosti výkonu/bodov má mať prednosť pred ktorýmkoľvek iným psom.. Napriek tomu skončila na 11-tom mieste…
    5. V neposlednom rade.. Na druhom mieste sa umiestnil pes GARY z Hornej Báby, ktorý bol predvedený vodičom Marekom Cipcerom pod jasným vplyvom alkoholu.. Išlo o výber na najvyššiu súťaž slovenského kopova. Pri oplôtku som stála s pánom Mgr. Štaudingerom, ktorý mi povedal, že za to by ho na ich akcii športovej kynológie diskvalifikovali.. Vy ste mu tú možnosť dali aby sa zúčastnil výberu.. V oplôtku nemal problém psa hlasito povzbudzovať čo si ani jeden z ostatných vodičov nedovolil a už len za to mu mala byť známka o jeden stupeň znížená. Viem, že za to jeho pes nemôže, ale naozaj má reprezentovať klub a plemeno Slovenského kopova na MAR, MFS , MSSK, MSML? To myslíte vážne?
    S pozdravom,
    MUDr. Christiána Mattová

  6. Jozef Matta

    Tak ako som včera sľúbil, zopár mojich postrehov k výberu na MAR 2018.
    Považujem si za právo, ale hlavne povinnosť vyjadriť sa k akcii. Myslím, že každá vhodná pripomienka člena, komu nie je osud kopova ľahostajný je na mieste a svedčí o záujme členov o život v klube. V mojom prípade, či už by som bol skončil prvý alebo posledný, aj tak by som sa vyjadril. Nakoľko mám na vec svoj názor a záleží mi na rozvoji plemena. Ak človek vie, koľko trvá príprava, výcvik a vôbec seriózny chov psa, potom ho o to viac mrzí výsledok, ktorý za normálnych podmienok nemusí byť.
    Klady výberu na MAR 2018:
    1. Výborná účasť kopovov na výbere.
    Takýto záujem o vrcholovú súťaž kopoviarov som nikdy v minulosti nezažil. Chovatelia a majitelia kopovov pochopili, že do výboru klubu prišli nové tváre, ktoré nemajú záujem hodnotiť meno majiteľa, ale prácu psa. Osobne si vysoko vážim prístup nových tvári vo výbore, u ktorých vidím úprimný záujem o pomoc plemenu a nie spoločenskú, či inú kariéru prostredníctvom klubu. Tento stav nebol v minulosti samozrejmosťou. Svoju úlohu v propagácii plemena a podporovanie záujmu o život v klube zohrávajú aj chovatelia, či majitelia kopovov, ktorí obhajujú farby tohto plemena na výstavách, skúškach, v chovateľskej oblasti. Už pri preberaní šteňaťa iniciujeme aktivitu nových majiteľov kopovov pre aktivitu v klube. Treba pripomenúť, že v minulosti nebolo bežné zabezpečiť účasť potrebného počtu psov a už vôbec nie potreby výberu psov.
    2. Výborná a priateľská atmosféra počas výberu na MAR 2018
    Priateľské prostredie, pocit pokoja taktiež nebol bežný jav v minulosti pri podobných akciách.
    Zažil som opakovane situácie pred a počas vrcholových akcii klubu kedy tí, ktorí lízali s prepáčením za výraz konečník tomu, kto rozhoduje boli v jednom rohu a my ostatní, ktorí si dovolili povedať svoj názor a bola nás hŕstka, my sme stáli niekde „ na boku“. Aj tu vidím hlavnú zásluhu na tomto pozitívnom stave v nových tvárach vo výbore, u ktorých nevidieť prepojenosť so vzťahmi a osobami z minulosti… Hlavne u nich vidím úprimný záujem o progresiu slovenského kopova. Vidím, že týmto ľuďom nejde o „stoličku v každom kancli“, o moc, či pochvalu od samozvaných lídroch kynológie, ale o napredovanie plemena. To si hlboko ctím!

    Pripomienky k výberu na MAR 2018:
    1. Ak vieme, že je na MAR prihlásených 29 kopovov, potom by bolo vhodné určite kontaktovať ľudí, ktorí sa starajú o oplôtok ohľadom možnosti a objektívneho posúdenia psov v počte do 15 jedincov. Bol som osobne so sučkou v utorok pred výberom pocvičiť v tomto oplôtku. Sučka mimochodom pracovala na známku štyri, naháňala po oplôtku jednu z diviačic a samozrejme neopustila diviaky ani na chvíľu. Keď som p. Konôpkovi povedal, že v sobotu by malo štartovať do oplôtku 15 psov, vysvetlil mi situáciu v oplôtku. Sám sa vyjadril, že zo skúsenosti ak prvé psy popreháňajú diviaky, ostatné budú mať problém ich vôbec nájsť a už vôbec nie ich dvihnúť z ležoviska. „ Že tak to býva pravidlom“, zaľahnú v južnej časti oplôtku, kam sa pes ani cez naváľané stromy neodváži. Pri zahájení výberu som F. Homolu upozornil, že dať losovať najprv psov a potom suky nie je fair play. Keď niekto má obavu o to, že nejaká suka sa honcuje, potom nie je problém nechať nastúpiť všetky sučky a nech sa majiteľ psa prejde okolo súk. Ak by nejaká sučka javila známky honcovania, potom ju treba dať na koniec. Pri vrcholových súťažiach musí byť systém výberu „padni komu padni“! Nikto nemôže ísť do boja v nevýhode len preto, že ide so sučkou a zvlášť keď som si vedomí situácie, ktorú mi ozrejmí personál oplôtku! Každý si je vedomí, že aj tak by sme losovali, ale presne toto je systém fair play. Mohol by som vytiahnuť aj číslo 15, ale o tom je život a šport. Nie o tom, že vopred znevýhodním všetky sučky len preto, „ lebo by sa niekto mohol sťažovať, že sa nejaká sučka honcuje“ a losujem preto od čísla 9. To určite nepovažujem za argument.
    2. Brať do úvahy pri hodnotení čas, za ktorý jedinec nájde diviaky považujem za nemiestny vtip! Potom pes, ktorý mal diviaka pred bránou a štartuje medzi prvými, má byť zvýhodnený pred psom, ktorý štartuje ako napr. dvanásty??! Podstatný je záujem o diviaka, intenzívne hľadanie, nájdenie a zotrvanie pri diviakoch, ich hlasité obrechávanie a úplná kontrola nad pohybom diviaka. Logicky po jedenástich psoch v oplôtku a zaľahnutí diviakov na bezpečnom mieste, ktoré má diviak už X krát vyskúšané v oplôtku sú podstatné veci. Diviak je predsa veľmi múdre zviera. Pes, ktorý sa vešia po diviakovi a potom ho 3-4krát nechá je zvýhodnený pred psom, ktorý intenzívne hlási diviaky bez jediného opustenia diviakov? Toto ale nie je počítačová hra, ale život. Skúsený pes vie, že nemôže prekročiť hranicu, ktorá je pre neho bezpečná a drží si bez akéhokoľvek zaváhania hlasito kontrolu nad diviakom, len už ho z rizikového miesta nedvihne. Nájsť diviaka, ZOTRVAŤpri ňom a mať nad jeho pohybom úplnú kontrolu s obrechávaním je z môjho pohľadu základ. Že pri odvolávaní psa z oplôtku pes začne byť agresívnejší je predsa úplne logické a hovorí o tom, že pes nerozumie ľudskej reči a prítomnosť vodiča-vodcu svorky a jeho hlasité správanie poníma pes ako povzbudzovanie. Táto situácia mu okrem iného pripomína spoločnú poľovačku. Toto sledujem roky pri poľovačkách na diviaky a každoročne sa o tom pri spoločných poľovačkách utvrdzujem. Zopár krát sa povesiť na diviaka a potom pobehovať mimo kontaktu s diviakom je viac ako diviaka nájsť a zotrvať pri ňom do odvolania, či do príchodu strelca? To hádam nie. Keby mi toto povedal nejaký „pánko z Bratislavy“ tak to beriem… Ďalej, ak vodič vstúpi do oplôtku so psom a vypustí ho, nemá čo vykrikovať po oplôtku a posmeľovať psa. Keby bol v akomkoľvek stave.
    3. Pri tak bohatej účasti na výbere by bolo možno vhodné uvažovať o rozšírení pre výber o disciplínu Dohľadávka na umelo založenej stope. Je to technicky a materiálne nenáročná disciplína, môže sa robiť nejaký čas pred disciplínou Odvaha v oplôtku (aj niekoľko týždňov). Táto disciplína býva ale často rozhodujúca na vrcholových súťažiach a aj preto tu má svoje opodstatnenie. Zároveň vie uľahčiť posudzovanie. Nebál by som sa taktiež ani využitia hodnotenia, ktoré definuje skúšobný poriadok pre SD. Pri rovnakom počte bodov, čo je pri takej bohatej účasti kopovov o výber veľmi reálne (v budúcnosti aj možno vyššom počte prihlásených psov na výber) uprednostniť mladšieho jedinca pred starším, chovného pred nechovným…tak ako to hovorí skúšobný poriadok. Aj to sú možno kroky, ktoré môžu uľahčiť hodnotenie a objektívnejší výber na vrcholové súťaže klubu.
    Budem rád, ak moje slová budú brané ako úprimná snaha a rada o čo najobjektívnejšie posudzovanie a výber kopovov na podobných akciách organizovaných KCHSK. Kopovom zdar!
    matta

  7. Martin Ľupták

    Súhlasím s tým, že systém ma byť vždy nastavený čo najtrasparentnejsie. To znamená najlepšie hodnotenie sa dosahuje vtedy, ak sa ide systémom padni komu padni a keď rozhodcovia jednak nevedia, ktorý pes ide na posúdenie a zároveň a to je veľmi dôležité , nemajú informácie ako psa posúdil ďalší rozhodca. V prípade, ak sa zároveň anuluje najvyššia a najnižšia známka dosiahne sa najobjektivnejsie hodnotenie. Nesporne dôležité je, aby sa po vyzbierani hodnotenia psa od rozhodcov výsledok verejne a najlepšie nezamenitelne zverejnil na tabuli. Anulovanim najvyššej a najnižšej známky sa zabráni snahe o ublíženie alebo snahe o protezovanie. Zároveň, ak rozhodca nevie ako psa posúdil druhý , snaží sa byť čo najobjektivnejsi. Viď: posudzovanie gymnastiky, tancov. Zverejnením sa vždy dosiahne preventívny účinok proti dodatocnym zmenám hodnotenia a zároveň to núti rozhodcov lepšie zdôvodňovať posúdenie. A to nehovorím o korone , ktorá samozrejme vytvára tlak na odôvodnené rozhodnutia. Osobne mám pocit , že z nejakého dôvodu nevieme splniť tieto jednoduché atribúty objektívneho posúdenia a stále tápame v arbitarnosti rozhodnutie typu: preto:-lebo… Ja nebudem komentovat rozhodnutia, lebo právoplatne rozhodnutie sa nekomentuje, ale trochu mi chýbali veci hore uvedené, ktoré sú v posudzovani v dnešnej dobe bežne. PS: dosť mi však v kritériách hodnotenia chybalo posúdenie ovladatelnosti psa…..

  8. Jozef Ivan

    Dobrý deň. Chcel by som v prvom rade pozdraviť všetkých chovateľov SK a priaznivcov tohto nášho krásneho národného plemena.
    Treba sa poďakovať výboru KCHSK, že zorganizoval takéto podujatie, na ktorom sa mohli zísť ľudia, ktorý chcú plemeno ďalej rozvíjať a venovať sa jeho pracovnej stránke a samozrejme aj tej exteriérovej.
    So všetkými spomenutými plusmi aj mínusmi sa dá len súhlasiť. Aj s názorom, že právoplatné rozhodnutie sa nekomentuje. Ja by som chcel dať dva návrhy do zreteľa výboru, ktorým by sa možno predišlo v budúcnosti akýmkoľvek debatám o zvýhodnení alebo nezvýhodnení psov pred sukami. Návrh som dal v druhý deň výberu, na ktorom som sa zúčastnil. Myslím si, že by nebolo v budúcnosti od veci porozmýšľať nad tým, aby sa psy zúčastnili výberu v jeden deň a suky na druhý. Predišlo by sa akýmkoľvek sporným debatám. Počet 30 jedincov myslím si je dostačujúci.
    Druhý návrh sa týka rozhodcov ale podotýkam nie v zlom. Možno by bolo na zváženie, či by nemali byť viacej rozmiestnení po oplôtku, aby mali možnosť psa pri jeho činnosti lepšie posúdiť. Lebo je rozdiel, ak pes len pasívne stojí pri úkryte diviakov a hlási alebo sa aktívne snaží diviaky z tohto úkrytu vyhnať. Ani 4kový pes nepohne unavené diviaky, ak majú dobrý úkryt a pes sa k nim nemôže dostať od zadu. Súhlasím aj s názorom, že po skončení práce psa by mala byť výsledná známka oznámená korone aj s odôvodnením, prečo je to tak. Viem, že by sa tým čas práce všetkým predĺžil, ale možno by sa tým predišlo nespokojnosti väčšej časti zúčastnených.
    Verím tomu, že konštruktívne debaty a pripomienky pomôžu v budúcnosti ešte lepšie zorganizovať takéto podujatia a účastníci odídu s pocitom, že výbor a rozhodcovia urobili maximum práce, aby posudzovanie nášho skvelého plemena bolo čo najobjektívnejšie.
    Poľovníctvu a SK zdar!

  9. Peter Chren

    Dobrý deň. Pamätám sa, že boli kedysi aj videá z práce kopova pri udelovaní chovnosti, tu by sa to nedalo uplatniť? Potlačil by sa subjektívny pohľad , či rozhodcu alebo majiteľa psa. Samozrejme zaheslované aby niekto neodpadol lebo kopov naháňa diviaka.
    Kopovom zdar

  10. Jaroslav Dudík

    Dobrý deň! Som rád, že sa rozprúdila takáto živá diskusia k problematike výcviku. Veľkým pozitívom tohto roku je skutočnosť, že o účasť na MAR bol taký veľký záujem. Rozhodnúť o tom, kto pôjde na súťaže nebolo, a ani do budúcnosti nebude jednoduché. Treba tiež povedať, že vždy sa nájde niekto, komu daný systém výberu nebude vyhovovať.
    Bohužiaľ i ja sa musím zaradiť k tým, ktorí nie sú so spôsobom výberom celkom spokojní. Už len s jednoduchej príčiny. Živo si spomínam, ako na súťaži MAR v roku 1998 prišiel ku mne bývalý tajomník SPZ a začal ma presviedčať, že môj pes, ktorý bol v oplôtku, má z diviaka strach. Možno, že ani nevedel, že je to môj pes. Pes pokojne stál pri diviakovi, ktorého intenzívne obrechával, ale s tvárou otočenou ku mne mi jasne hovoril: „Gazda skonči túto somarinu! Dokedy tu za plotom mám brechať na tohto zdomácneného diviaka!“. S takýmto prístupom psa sa človek môže stretnúť najmä u starších skúsených jedincov. Určite nie všetci, ale zopár sa ich nájde, že v prírode nájdu i toho posledného diviaka a nezastanú kým ho nedržia za štetiny. Akonáhle však zbadajú oborové pletivo, tak vedia, že ide len on „povinnú jazdu, ktorú treba odbrechať“ a žiaden finále vlastne nebude. Možno, že mám oproti mladším kolegom výhodu v tom, že mám odložené klubové spravodaje od začiatku samostatného fungovania nášho klubu. Vo výsledkových tabuľkách z MAR, MFS, CSD a iných súťaží sa celkom bežne na prvých troch miestach objavujú jedince, ktoré z odvahy boli hodnotené známkou 3. Samozrejme nie je to pravidlo, ale nie sú to len ojedinelé prípady. A sú to jedince, ktoré vo svojej dobe patrili k zlatému fondu slovenských kopovov a zanechali po sebe množstvo potomkov. Čiže neplatí pravidlo, že pes, ktorý má 4-kovú odvahu má predpoklad úspechu na akejkoľvek súťaži. Súťažných disciplín je veľa a len najvyšší súčet bodov dáva predpoklad víťazstva. Určite si ako praktický poľovník a dlhoročný rozhodca SD vážim viac psa, ktorý v teréne dokáže rýchlo nájsť diviaky a v oplôtku pracuje v kontakte, ale zbytočne sa nevystavuje riziku úrazu.
    Myslím, že podstatné veci k výberu povedali moji kolegovia. Zmysel samostatného losovania psov a súk som nepochopil a nepochopím. Veď suky a psi budú súťažiť spoločne, takže by mali mať rovnaké šance. Háravé sučky majú jednoducho smolu i na skúškach i na výstavách, to je pravidlo ktorému sa musíme všetci prispôsobiť. Takže háravé sučky nepatria ani na výber na súťaže a ani na bonitáciu z výkonu!
    Ak by sme chceli psov hodnotiť objektívnejšie, tak nám nezostáva nič iné len ich vyskúšať na celej škále disciplín, tz. vlastne urobiť s nimi klubové skúšky za účasti skúsených a objektívnych klubových rozhodcov. Takýto spôsob výberu jedincov na súťaže by bol určite objektívnejší a komplexnejší. Nejde, a v kynológii nikdy nešlo, o hmotné ceny a o rebríček umiestnenie, skôr išlo vždy o predvedenie kvality svojho psa. Uvedomujem si, že usporiadanie KSD je komplikované a v súčasnej dobe predstavuje hodne problémov. Týmto spôsobom by sme však psom umožnili získať viac titulov, ale na druhej strane by sme o psoch získali širší a lepší prehľad.
    S pozdravom: Kynológii zdar!
    Ujo Jaro

  11. Jozef Matta

    Jardo, vieš ako pracujem pri výcviku so všetkými psami. Slabý jedinec a jedinec o ktorom si myslím, že nebudem s ním spokojný nemá miesto. Možno je to kruté, možno až choré, ale je to tak a neriešim to. Ostrosť je vrodená vlastnosť. Vieme ju čiastočne vylepšiť dobrou poľovačkou a čiastočne výcvikom. Zásadne vyžadujem pri každej disciplíne ovládateľnosť u každého kopova. Dosť som sa nachodil po veterinároch a nehanbím sa povedať, že som sa dosť naronil sĺz pri poraneniach a úmrtiach mojich psov…Minulú sezónu som prepoľoval aj s touto sučkou veľa pekných poľovačiek,kde za jej pomoci bolo ulovených 146 diviakov. Na prvej poľovačke ju poranil diviak -„sekáč“. Od chlapca žijem s týmto plemenom a považujem za najpodstatnejšiu schopnosť kopova nájsť diviaky, ktoré sú mnohokrát „zalezené“ tak, že bez psov by nebola šanca ich dvihnúť. Ďalej, že kopov má diviaky po ich nájdení pod kontrolou a vie ich hlasito pohnúť z ležoviska. Ďalej hlasité sledovanie čerstvej stopy a hlavne neopustenie diviaka sú vlastnosti a schopnosti, ktoré oceňujem. Skúsený kopov nebude štekať pri stojatom diviakovi v oplôtku ako v počítačovej hre, ale akonáhle sa diviak pohne, pohne sa s ním aj kopov. To sú už ale kopovi, ktorí vedia čo je diviak vo voľnej prírode a čo je poľovačka, nie len výcvik v oplôtku. To, že sa pes párkrát povesí na diviaka, ale keď sa diviak vzdiali, skončí aj jeho „ostrosť“ a ešte niekto ide posudzovať čas nájdenia diviaka v oplôtku po vypustení, keď u niektorého psa je diviak pri bránke, to už je príliš… Preto a aj preto si myslím, že je potrebné, aby rozhodca v oplôtku bol v očnom kontakte s kopovom pri skúške. Skúšku na umelo založenej stope považujem taktiež za vhodné doplnenie pri výbere, ak je počet prihlásených psov vyšší ako počet štartujúcich. Zároveň si myslím, že zahraničný účastníci by mohli byť ako nadpočetné jedince a nie doplnenie do prípustného počtu štartujúcich. Navrhoval som a stojím si za tým, že každá členská krajina by mala byť usporiadateľom Medzinárodnej súťaže kopovov (MSK) ako bola napr.kedysi MSD. Ak niektorá členská krajina nemá vhodné podmienky na usporiadanie takejto vrcholovej akcie MZKCHSK , potom nech si uhradí revír a servis napr.na Slovensku, tam potom na medzinárodnej súťaži môžu zastupovať vodiči svoju krajinu v pomernom zastúpení. Ale mať možnosť na našej národnej súťaži byť účastný len preto, že „som zo zahraničia“ , bez preskúšania a porovnania s ostatnými kopovmi nepovažujem za najšťastnejšie.

  12. Jaroslav Dudík

    Dobrý deň všetkým kopoviarom a zvlášť Jožkovi Mattovi!
    Myslím, že sme sa v našich úvahách dostali dosť ďaleko. Lebo už riešime ako to vylepšiť. Len sa divím, že to niekto neriešil, alebo nerieši aj konzultáciou s členmi klubu. Trochu odbočím –
    Predvýber alebo výber na MAR 2018 dol vyhlásený (na môj vkus tam boli akosi rýchlo prihlásení záujemcovia, ale nič proti tomu). Pravidlá boli dané. To je neodškriepiteľná pravda. Kto sa prihlásil, tak ich priamo akceptoval. To, že prvých 6 môže byť len šesť jedincov sme tiež akceptovali. Skutočnosť, že to teraz komentujeme, treba brať ako hľadanie možností ako to v roku 2019 vylepšiť. Pretože si osobne nemyslím, že tento spôsob výberu bol najlepší, aký môže klub zabezpečiť. Kopov nie je jazvečík alebo teriér, ktorého pustíme do umelého brlohu a keď vodič zahlási, že pes drží, tak sa brloh otvorí a zveri idú pod vodu. Tam sa to dá posúdiť exaktnejšie ako v neprehľadnej húštine. Sám som v takýchto chvíľach videl ako nie pes, ale líška držala psa. Boli však aj také situácie, že vo chvíli otvorenia brlohu držal pes, ale keď ho s líškou ťahali von, tak ju pustil a líška chytila psa. To bolo skutočne na infarkt, keď to rozhodca skomentoval, že pes líšku nedržal. Nikde neexistuje úplná objektivita, i keď mnou spomínané prípady sú výnimky, ale stali sa. Čosi som odbrlohoval a keďže som mal len málo nad 10 rokov a nad 1,50m, tak som bol aj v brlohu s našimi psami. Mám aj krajšie spomienky. Ale späť do Divína. Diviaky sú tam také ako si to skomentoval. Obora perfektná, rozľahlá s dobrými húštinami. Len čo urobiť, keď pes (jedno či sučka alebo pes) štartuje s číslom blízkym k 10. Snaží sa uštvané diviaky v húštine chytať za nohy a pohnúť ich. Diviaky sa bránia, ale sa nepohnú, lebo už nevládzu. (Videl som v nedeľu 30.9.) Nič nie je ideálne, ani súťaženie v takejto obore. Ak by teda mal byť podľa môjho názoru výber čo najobjektívnejší, tak by sa mal skutočne približovať podmienkam súťaže. Aj s preskúšaním z odvahy. Vrátim sa na začiatok tohto príspevku a k svojmu včerajšiemu komentu. Stále si myslím, že KSD by boli tým najobjektívnejším meradlom. Príklad v roku 2018 urobí klub povedzme 2 KSD, má na rok 2019 šesť kandidátov na MAR, či podľa poradia, alebo podľa počtu bodov (okrem iného aj dvoch CACT a dvoch R.CACT). Klub má z čoho vyberať! A v roku 2020 už má niekoľko kandidátov na účasť na MFS (ak ju považujeme za vrchol súťaží duričov). Iste niečo nemôže, niečo je zranené, niečo dokonca po smrti, ako v živote. Ale vyberať je z čoho a z prevereného!
    Takže teraz ako na tie KSD! Sú s tým náklady a veľké! Tie by si ale štartujúci mohol hradiť sám, klub snáď len náklady na rozhodcov. Len ako sa dostať k revíru a ku diviakom?! Vždy sa to riešilo cez kamarátske vzťahy, cez nadšencov pre kopovi. Či to dnes ešte stačí neviem, možno niekde áno, možno niekde nie. Slovensko je dosť malé, ale že by niekto hľadal poľovný revír s možnosťou KSD o tom som nepočul. Možno, že už vekom dobre nepočujem. 🙂
    Ak bude na to treba viac financií, pretože aj taká možnosť tu je, nad tým treba uvažovať už dnes. To, že nám vykapú diviaky je pravdepodobné, ale na takúto možnosť by sme nemali čakať a spoliehať sa na ňu. Lebo sa môže stať, že taká situácia nastane a pochybujem, že si všetci dokážeme odpovedať na otázku: „Načo toho kopova vlastne treba chovať?“.
    Kopovom dobrý vietor a majiteľom malé bruchá a rýchle nohy! praje
    Ujo Jaro

  13. Christiána Mattová

    Dobry den, mozem poprosit o zvrejnenie vysledkovej tabulky z vyberu, kde su hodnotene vsetky jednotlive discipliny?
    S pozdravom, Christiana Mattova

Comments are closed.